hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| خوشه‌بندی در گرمای 50 درجه

کرمان| خوشه‌بندی در گرمای 50 درجه

کار در نخلستان‌های خرما در گرمای بالای 50 به‌هیچ‌وجه کار آسانی نیست اما کشاورزان بمی این روزها وظیفه خوشه‌بندی و هرس درختان را انجام می‌دهند.

 به گزارش مهر، استان کرمان بزرگ‌ترین نخلستان‌های کشور را در خود جای‌داده است و وسعت زیر کشت این محصول در استان رکورددار است در این میان شرق استان کرمان بیش از سایر مناطق استان به اقتصاد متکی بر خرما وابسته است. مقابل هر خانه به‌خصوص در بم ده‌ها نخل وجود دارد و به همین دلیل بم را بزرگ‌ترین باغ شهر ایران می‌دانند به‌طوری‌که اگر تصاویر هوایی شهر را نگاه کنید این شهر بیشتر شبیه نخلستان است. خوشه‌بندی خرما و هرس درختان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که چند ماه به برداشت محصول باید انجام شود تا خرمایی مرغوب نصیب کشاورزان شود. چند روز قبل بود که دمای ۵۳ درجه سانتی‌گراد در شرق کرمان ثبت شد و هم‌اکنون دمای اکثر شهرهای این منطقه به ۵۰ درجه نیز می‌رسد، اما کار خوشه‌بندی خرما با جدیدت ادامه دارد. هم‌زمان کار هرس درختان نیز در این فصل انجام می‌شود همچنین زنان منطقه کار ساخت طناب‌های محله به ناک چیلک را انجام می‌دهند. در این مرحله خوشه‌های اضافی از نخل‌ها حذف می‌شود و خوشه‌هایی که دارای محصول باکیفیت بیشتری هستند به‌وسیله چیلک ها که طنابی از الیاف درخت خرما است به یکدیگر متصل می‌شوند.

حرفه‌ای که نسل به نسل منتقل شده است

علی عسکری یکی از کشاورزان بمی گفت: برای خوشه‌بندی خرما از افراد آموزش‌دیده استفاده می‌کنیم و کشاورزان همچنان اقدام به هرس نخل‌ها می‌کنند، درصورتی‌که خوشه‌بندی انجام نشود کیفیت محصول به‌شدت پایین می‌آید ضمن اینکه زمینه شیوع آفت نیز فراهم می‌شود. او افزود: افرادی با تبحر خاص کاه گاه این حرفه نسل به نسل در خانواده به آن‌ها منتقل شده با استفاده از طناب‌هایی از جنس خرما از تنه نخل‌ها بالا می‌روند و ساعت‌ها این کار طول می‌کشد و درنهایت پس از بستن خوشه‌ها به تنه درخت در زمان رسیدن محصول و سنگین شده خوشه‌ها از شکستن آن‌ها جلوگیری می‌شود. او افزود: هر نخل می‌تواند تا ۱۵ خوشه مطلوب داشته باشد و بقیه خوشه‌ها که جدا می‌شوند برای خوراک دام مورداستفاده قرار می‌گیرد. محمد سلیمانی یکی از خوشه بندان شهرستان نرماشیر نیز گفت: در این گرما بالا رفتن از نخل‌ها با استفاده از طنابی از نخل‌های خرما که آن را دور کمر و درختان می‌اندازیم و با هر بار بالا رفتن آن را در کنگره‌های نخل‌ها می‌اندازیم کار بسیار مشکلی است. او گفت: تعداد زیادی از کشاورزان به دلیل افتادن از درختان دچار قطعی نخاع و حتی مرگ شده‌اند و این کار باید توسط افراد مجرب انجام شود. سلیمانی گفت: به‌مرورزمان وزن خوشه‌های خرما بالا می‌رود و اگر بسته نشوند خوشه‌ها سنگین می‌شوند و می‌شکنند. او افزود: چند ماه بعد از بستن خوشه‌های درختان کار هرس به‌صورت متناوب انجام و بعد زمان برداشت می‌شود که در این زمان هم باید از درختان بالا برویم و تمام این کارها به‌صورت سنتی و مطابق با روش‌هایی که از گذشته به ما منتقل شده است انجام می‌شود.

کشاورزی مکانیزه در نخل‌ها گسترش یابد

فرماندار ریگان گفت: هم‌اکنون هزاران نفر در این شهرستان در حال خوشه‌بندی هستند ضمن اینکه گرمای بسیار زیاد روزهای اخیر خساراتی را نیز به خوشه‌های خرما زده است که امیدواریم به‌صورت گسترده شاهد این خسارت‌ها نباشیم. امین باقری افزود: اقتصاد مردم ریگان به‌شدت به تولید خرما وابسته است شش هزار هکتار نخلستان در شهرستان وجود دارد و یکی از نگرانی‌های عمده ما شیوع آفت و خشکیدگی خوشه‌های خرما است. او خواستار توسعه کشاورزی مکانیزه در زمینه تولید خرما شد و گفت: بخش قابل‌توجهی از کشاورزی شهرستان هم‌اکنون به‌صورت سنتی است. او گفت: ۵۷ درصد از اراضی باغی شهرستان ریگان به کشت خرما اختصاص‌یافته است و حدود ۹ هزار هکتار را شامل می‌شود. او ادامه داد: سالانه ۳۰ هزار تن محصول خرما از این شهرستان برداشت می‌شود.

۴۰ هزار نفر در بم مشغول کار در نخلستان‌ها می‌شوند

هادی شهسوارپور، فرماندار بم نیز گفت: حدود ۴۰ هزار نفر بم در حال فعالیت هستند و کار خوشه‌بندی خرما را انجام می‌دهند. او تصریح کرد: ۲۰ هزار هکتار نخلستان در این شهرستان وجود دارد و سالانه حدود ۷۰ هزار تن خرما در بم تولید می‌شود و میلیون‌ها دلار برای شهرستان ارزآوری دارد. او از سرمایه‌گذاران خواست در زمینه صنایع بالادستی خرما در این شهرستان سرمایه‌گذاری کنند و حمایت‌های لازم نیز در این زمینه انجام می‌شود.

۳۰۰ هزار تن خرما در کرمان تولید می‌شود

عباس سعیدی، رئیس جهاد کشاورزی شمال کرمان نیز گفت: هرسال در استان کرمان بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع خرما برداشت می‌شود که بخش قابل‌توجهی صادر می‌شود. او تصریح کرد: برداشت خرما در بخش شمالی و جنوبی استان کرمان به‌صورت مجزا انجام می‌شود و هزاران نفر در تولید این محصول فعال هستند که اکثراً از افراد بومی و محلی شهرستان‌های کرمان هستند. سعیدی بیان کرد: ارقام موجود در استان کرمان اکثراً تنها در این استان تولید می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مضافتی است که یکی از مرغوب‌ترین خرمای تولیدی در دنیا محسوب می‌شود و مشتری‌های خاص خود را در قاره‌های مختلف دارد. او بیان کرد: پیارم، زاهدی، شمسایی، پرکو، قصب، هفتاد گزی و مضافتی از ارقام مشهور استان کرمان هستند و تولید این محصول در کرمان سابقه‌ای هزاران ساله دارد و همچنان تولید و برداشت محصول مطابق با سنت‌های گذشته انجام می‌شود. او گفت: کار گرده‌افشانی در بهار، خوشه‌بندی در تابستان و برداشت در مردادماه انجام می‌شود و همه این مراحل دستی انجام می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد